خانه » آیا دندان نیش گربه می‌افتد
آیا دندان نیش گربه می_افتد
آیا دندان نیش گربه می_افتد
حیوانات

آیا دندان نیش گربه می‌افتد

Sending
User Review
0 (0 votes)

گربه‌ها هم مانند انسان دندان‌های دائمی و شیری دارند و دندان‌های شیری را از قبل رویش دندان‌های دائمی از دست می‌دهند. افتادن دندان بچه‌گربه امری طبیعی است و روندی برای رویش دندان‌های دائمی گربه است. دندان‌های نیش گربه برای گرفتن و خردکردن طعمه به کار می‌آید که در عقب دندان گربه می‌روید. در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا دندان نیش گربه می‌افتد؟ و مشکلات دندانی گربه چیست.

آناتومی دندان گربه_ها
آناتومی دندان گربه_ها

آناتومی دندان گربه‌ها

وقتی بچه‌گربه به دنیا می‌آید مثل بچه انسان هیچ دندانی ندارد و فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند. بین هفته ۲ تا ۴ دندان‌های ریزی در جلوی فک بالای گربه می‌روید و از هفته ۳ تا ۴ دندان‌های نیش ظاهر می‌شوند و در آخر هفته 6 آخرین دندان‌شیری بچه‌گربه رویش می‌کند که معمولاً ۴ دندان نیش دارند که در دو طرف فک بالا و دیگری دو طرف فک پایین ایجاد می‌شود و همه ۲۶ دندان بچه‌گربه تا هفته ۸ در می‌آید و تا زمان بالغ‌شدن ۳۰ دندان جایگزین می‌شود.

دندان بچه گربه و دندان گربه بالغ

بچه‌گربه‌ها ۲۶ دندان‌شیری دارند. دندان‌های شیری کوچک‌تر و تیزتر از دندان دائمی هستند که شامل ۱۲ دندان ثنایا، ۴ دندان نیش، ۱۰ دندان پره مولر (۶ دندان در فک بالا، ۴ دندان در فک پایین). یک گربه بالغ ۳۲ دندان دارد. دندان گربه بالغ بین ۱۲ تا ۳۰ دندان ثنایا، ۴ دندان نیش و برجسته برای گرفتن غذا، ۱۰ دندان پره مولر و ۴ دندان آسیاب است.

علایم افتادن دندان گربه

هنگامی که بچه‌گربه در حال دندان‌درآوردن است تغییرات رفتاری دارد که باید به آن توجه کنید.

نشان‌دادن ناراحتی: طبیعتاً رویش دندان دردناک است و بچه‌گربه ممکن است صورتش را بمالد یا پنجه بکشد که نشان‌دهنده درد کشیدن او است. در این حالت لثه‌ها متورم می‌شود و شروع به خارش می‌کند.

مشکل در غذاخوردن: وقتی بچه‌گربه در حال دندان‌درآوردن است نمی‌تواند غذای سفت را بجود؛ بنابراین در طول این مدت از خوردن غذا امتناع می‌کند. یا ممکن است غذا را از دهان خارج کند.

جویدن اجسام نرم: بچه‌گربه اجسام نرم را می‌جود تا لثه‌ها آرام شوند.

بوی بددهان: بوی بد دهان گربه نشانه رویش دندان جدید گربه است.

چند نکته برای تسکین درد رویش دندان بچه گربه

برای اینکه بچه‌گربه در مدت‌زمان رویش دندان، آرام‌تر شود. نکات زیر را رعایت کنید.

  • غذای نرم یا خیس شده در آب گرم به بچه‌گربه بدهید
  • اسباب‌بازی نرم و لاستیکی برای جویدن تهیه کنید، با بازی‌کردن با اسباب‌بازی حواسشان را پرت کنید. می‌توانید اسباب‌بازی را در فریزر بگذارید تا خنک شود تا درد دندان گربه را تسکین دهد.
  • تکه یخ‌هایی از آب مرغ درست کنید تا بچه‌گربه آن را بجود. یخ لثه‌های تحریک شده را تسکین می‌دهد.
  • محیطی آرام و بدون استرس برای گربه فراهم کنید.
  • در این شرایط گربه به نوازش و توجه بیشتری نیاز دارد.

علت افتادن دندان نیش گربه

بچه‌گربه‌ها از ۳ تا ۴ ماهگی دندان‌های شیری‌شان را از دست می‌دهند تا دندان‌های دایمی شان شروع به رویش کند؛ بنابراین اگر در گوشه‌وکنار خانه دندان‌های گربه‌تان را دیدید نگران نباشید، چو کاملاً طبیعی است. بعضی از گربه‌ها هم‌دندان‌های شیری‌شان را می‌بلعند. البته خوردن دندان‌هایشان به آن‌ها آسیبی نمی‌رساند. به‌طورکلی دندان نیش گربه بعد از دندان پیش و قبل از دندان‌های آسیاب می‌افتند.

بیماری_های دهان و دندان گربه-min
بیماری_های دهان و دندان گربه-min

بیماری‌های دهان و دندان گربه

گربه‌ها هم به بیماری‌های دهان و دندان مبتلا می‌شوند. مشکلات دهان و دندان می‌تواند عواقب جدی برای گربه داشته باشد و عفونت دندان از رایج‌ترین بیماری‌های دهان و دندان گربه است. مشکلات رایج دندانی درگربه شامل التهاب لثه، بیماری پریودنتال است؛ بنابراین معاینه سالانه گربه بسیار ضروری است تا در صورت مشاهده مشکل، سریعاً پیشگیری کنید. بهترین راهکار برای جلوگیری از التهاب لثه گربه، مرتب مسواک‌زدن است. همچنین استفاده از خمیردندان یا ژل دندان گربه بسیار ضروری است.

در صورت مشاهده علایمی مثل بوی بد دهان، کاهش وزن، کاهش اشتها، لثه‌های قرمز، دردناک و متورم حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

 شکسته شدن دندان نیش گربه

شکستگی دندان گربه بسیار طبیعی است. برای تشخیص شکسته‌شدن دندان گربه باید به علایم آن توجه کنید. اگر هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

  • دندان‌قروچه‌کردن
  • تورم صورت
  • پنجه‌زدن در دهان
  • اجتناب از جویدن غذا

بهترین غذا برای دندان درآوردن بچه گربه چیست؟

غذای مرطوب برای بچه‌گربه‌ها سالم‌تر از غذای خشک است. این نوع غذاها کربوهیدرات‌های کمتری نسبت به غذای خشک دارند و حاوی پروتئین و آب موردنیاز بدن گربه هستند. به‌طورکلی بهترین نوع غذا برای دندان‌درآوردن بچه‌گربه، غذاهای نرم و یک رژیم غذایی کنسرو شده و خیس است.

آیا دندان‌های نیش گربه در بزرگسالی می افتد؟

به طور طبیعی دندان‌های نیش گربه در بزرگسالی نمی‌افتد. افتادن دندان گربه‌های بالغ می‌تواند ناشی از بیماری دهان یا بیماری پریودنتال و لثه، آسیب فیزیکی و بیماری سیستمیک باشد. به‌طورکلی مراجعه منظم به دامپزشک و مراقبت از دندان‌های گربه از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x