خانه » بهترین زمان ورزش کردن چه ساعتی است ؟
بهترین زمان ورزش کردن کدام است
بهترین زمان ورزش کردن کدام است
بهداشت و سلامت

بهترین زمان ورزش کردن چه ساعتی است ؟

Sending
User Review
0 (0 votes)

ورزش یک روتین حیاتی برای هر فردی است که به‌شدت بر روی عملکرد بدن تأثیر دارد. اگر به ورزش‌کردن عادت کنید، سطح انرژی‌تان افزایش پیدا می‌کند و احساس خوبی را در طول روز تجربه می‌کنید. فعالیت بدنی مستمر بر مهارت تفکر، یادگیری افراد نقش مهمی دارد و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. اما ممکن است این سؤال ذهنتان را درگیر کرده باشد که بهترین زمان ورزش‌کردن کدام است؟ اگر قصد دارید ورزش کنید و نمی‌دانید که بهترین زمان ورزش قبل غذا یا بعد غذاست قرار است در این مطلب به سؤالتان پاسخ بدهیم.

ورزش کردن صبح بهتر است یا عصر؟

زمان مناسب ورزش‌کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد و براساس هدف افراد و جنسیت متفاوت است. براساس یک تحقیقی که در کالج اسکیدموا بر روی بدن زنان و مردان انجام دادند؛ به این نکته جالب پی برده‌اند که واکنش بدن زن و مرد به ساعت ورزش و جنسیتشان تغییر می‌کند. محققان به طور شگفت‌انگیزی متوجه شدند که بدن زنان و مردان به نوع ورزش واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. به طور مثال زنانی که قصد پایین آوردن فشارخون یا کاهش وزن دارند باید صبح‌ها ورزش کنند و برای افزایش عضلات بالاتنه، استقامت بدن و بهبود حال روحی، ورزش عصرگاهی زمان مناسبی است. جالب اینکه برای مردها در بعضی موارد وضعیت متفاوت بود. ورزش عصرگاهی فشارخون، خطر بیماری قلبی و احساس خستگی را در بدن مردها کاهش می‌دهد. اما برای چربی‌سوزی مثل زنان می‌بایست صبح‌ها ورزش کنند.

مزایای ورزش صبحگاهی
مزایای ورزش صبحگاهی

مزایای ورزش صبحگاهی

به‌طورکلی ورزش‌کردن در صبح و عصر مزایای زیادی برای سلامت بدن و ذهنتان دارد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل مزایای ورزش صبحگاهی اشاره می‌کنیم.

روتین منظم

ورزش صبح روال منظمی به سبک زندگی‌تان می‌بخشد و افرادی که روتین دارند اشخاص ثابت‌قدمی هستند و کمتر احتمال دارد که کاری را به تعویق بیندازند.

بهبود چرخه خواب
بهبود چرخه خواب

بهبود چرخه خواب

ورزش صبحگاهی ریتم و چرخه خوابتان را تنظیم می‌کند. شاید ابتدا سخت به نظر برسد که صبح‌ها زود بیدار شوید. اما بعد از مدتی بدن در صبح هوشیارتر از بعدازظهر است و سریع به خواب می‌روید و از طرف دیگر خواب عمیقی را تجربه می‌کنید؛ بنابراین برای افرادی که ریتم خواب نامنظمی دارند، ورزش صبحگاهی بسیار توصیه می‌شود.

افزایش انرژی

ورزش صبحگاهی سطح انرژی‌تان را افزایش می‌دهد و هوشیاری و تمرکزتان بالا می‌برد و شما را برای یک روز کاری مفید آماده کرده و قدرت تصمیم‌گیری را تقویت می‌کند.

چربی سوزی

صبح ورزش‌کردن باعث کاهش وزن می‌شود. تحقیقات نشان داده که ورزش‌کردن با معده خالی و در حالت ناشتا نسبت به ورزش بعد از غذا چربی بیشتری را می‌سوزاند. علت این است که بدن از ذخایر چربی قبلی استفاده می‌کند.

تقویت خلق و خو

ورزش صبحگاهی روحیه‌تان را تقویت می‌کند و روزتان را با حال خوب شروع می‌کنید. اندورفین، هورمون شادی، حین ورزش در بدن ترشح می‌شود و می‌تواند سطح انرژی‌تان را به‌شدت افزایش دهد.

فواید عصر ورزش کردن
فواید عصر ورزش کردن

فواید عصر ورزش کردن

برخلاف تفکر عموم ورزش کردن در عصر یا شب عملکرد بدن را افزایش می‌دهد. برعکس، تحقیقات نشان می دهد که انجام ورزش‌ها با شدت کم می تواند کیفیت خواب را بیشتر کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های ورزش‌کردن در عصر می‌پردازیم.

بهترین زمان برای عضله سازی

هورمون در عضله‌سازی بدن زن و مرد نقش مهمی دارند. تستسترون هورمون عضله‌سازی است و صبح‌ها در بالاترین سطح تولید می‌شود؛ اما در برخی از افراد ممکن است عصرها عملکرد بهتری داشته باشد. تستسترون میزان گردش خون را افزایش می‌دهد و تقویت‌کننده بافت ماهیچه‌ای بدن است. در صورت کمبود تستسترون در بدن فرد، متابولیسم کم و باعث چاقی می‌شود.

از بین بردن استرس

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش‌کردن در عصر به‌شدت استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و ورزش‌کردن شب می‌تواند حس آرامش را به شما هدیه دهد.

کیفیت عالی خواب

برای داشتن یک خواب باکیفیت، عصرها ورزش کنید. ورزش قبل خواب به‌شدت بدنتان را آرام و ریلکس می‌کند. در نتیجه می‌توانید خیلی راحت بخوابید.

تغییر عادات مضر

ورزش‌کردن بهترین راهکار برای تغییر عادات مضر است. اگر می‌خواهید ریزه‌خواری یا سیگارکشیدن را ترک کنید، ورزش بهترین راه‌حل است.

ورزش کردن قبل از غذا

برخی محققان معتقدند که وقتی قبل از ورزش، غذا می‌خورید، بدن ابتدا از کالری‌های تازه مصرف شده استفاده می‌کند؛ اما وقتی که ۳ تا ۴ ساعت از آخرین تغذیه‌تان می‌گذرد. بدن توانایی بیشتری برای سوزاندن چربی برای سوخت‌وساز دارد. به این معنی که ورزش با معده خالی امکان چربی‌سوزی را بیشتر می‌کند؛ بنابراین درصورتی‌که قصد دارید لاغر شوید حتماً با معده خالی ورزش کنید. به همین دلیل دانشمندان ورزش قبل از غذا مفیدتر از ورزش بعد از غذا است.

ورزش کردن بعد از غذا

بعضی دیگر معتقدند که تغذیه مناسب نقش مهمی قبل از ورزش به عهده دارد تغذیه صحیح قبل از ورزش‌کردن باعث می‌شود بدن انرژی و قدرت کافی را داشته باشد. بهتر است بین غذاخوردن و ورزش ۲، ۳ ساعتی فاصله باشد تا به نتیجه دلخواه برسید. اما اگر قبل از ورزش غذا می‌خورید سعی کنید از مواد غذایی مقوی استفاده کنید که سریع هضم می‌شود. به‌طورکلی نوع تغذیه قبل از ورزش به میزان و شدت ورزش بستگی دارد. بهترین نوع تغذیه قبل از ورزش‌کردن مصرف پروتئین است؛ چون توان و قدرت بدنی را افزایش می‌دهد.

بهترین زمان ورزش برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی باید نیم ساعت بعد از خوردن غذا ورزش کنند. چون در این بازه زمانی میزان گلوگز تا 90 دقیقه بعد از خوردن غذا افزایش پیدا می کند و با ورزش کردن میزان گلوکوز کاهش می یابد. اما بعد از مصرف انسولین، باید 2 ساعت صبر کنید در غیر این صورت با خطر کاهش بیش از حد گلوکز در بدن مواجهه می شوند. حتی اگر دوز انسولین کاهش پیدا کند. ورزش کردن بلافاصله بعد از غذا موجب افت شدید گلوکوز خون می شود.

کدام زمان بهترین زمان ورزش کردن است؟

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، بهترین زمان ورزش بسته به هدفتان متفاوت است. به‌طورکلی ورزش‌کردن قبل و بعد از غذا فواید مختلفی دارد و بسته به هدفتان بستگی دارد. اگر قصد عضله‌سازی دارید قبل از ورزش مواد غذایی پروتئینی میل کنید تا عملکرد بدن افزایش پیدا کند و اگر هم به دنبال چربی‌سوزی سریع هستید، ناشتا ورزش کنید.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x