خانه » بوی بد زیر بغل کمبود کدام ویتامین است
بوی بد زیر بغل کمبود کدام ویتامین است
بوی بد زیر بغل کمبود کدام ویتامین است
بهداشت و سلامت

بوی بد زیر بغل کمبود کدام ویتامین است

Sending
User Review
0 (0 votes)

بوی بد زیر بغل مشکلی است که برخی افراد با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و ممکن است از لحاظ اجتماعی تأثیرات منفی داشته باشد. این مشکل به‌خودی‌خود نگران‌کننده نیست، اما می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس در موقعیت‌های اجتماعی شود. اگر شما هم به دنبال علت بوی ناخوشایند زیر بغل هستید، ادامه این مطلب برایتان مفید خواهد بود. دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به بوی بد زیر بغل می‌شود، از جمله استرس، نوع تغذیه و کمبود ویتامین‌های گروه Cو B  که در متابولیسم و تعادل هورمونی نقش دارند. بوی بد عرق زیر بغل ناشی از ترکیب عرق با باکتری‌های روی پوست است. غدد آپوکرین عرقی تولید می‌کنند که در تماس با باکتری‌های پوست می‌تواند بو بدهد. این غدد تا زمان بلوغ فعال نمی‌شوند، به همین دلیل در کودکان و خردسالان بوی بد بدن وجود ندارد.

بوی بد بدن چیست؟

تغییرات در بوی بدن ممکن است به دلایل مختلفی مانند بلوغ، تعریق زیاد یا عدم رعایت بهداشت مناسب رخ دهد. تغییرات ناگهانی نیز می‌توانند ناشی از عوامل محیطی، مصرف داروها یا نوع تغذیه باشند. گاهی این تغییرات ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی جدی باشد. هر فرد بوی بدن خاص خود را دارد که می‌تواند خوشایند یا بد باشد، اما وقتی صحبت از بوی بدن می‌شود، معمولاً به بوی نامطبوع فکر می‌کنیم. با این حال، تغییرات غیرمنتظره و مداوم در بوی طبیعی بدن می‌تواند هشداردهنده و نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد.

علت تغییر ناگهانی بوی بد زیر بغل

بوی بدن از ترکیب باکتری‌ها و عرق روی پوست شما ایجاد می‌شود و می‌تواند تحت تأثیر هورمون‌ها، غذا، عفونت‌ها، داروها یا شرایط پزشکی مانند دیابت تغییر کند. هرچند بوی بد زیر بغل از نظر پزشکی نگران‌کننده نیست، ولی وجهه اجتماعی مثبتی ندارد.

ویتامین

عوامل مختلفی در تغییر بوی بدن نقش دارند. کمبود برخی ویتامین‌ها موجب تغییر بوی بدن و بوی بد عرق زیر بغل می شود. کمبود ویتامین  B12یا کوبالامین که نقش مهمی در عملکردهای بدن مانند تولید گلبول‌های قرمز و سلامت عصبی بدن دارد. باعث به وجود آمدن  مشکلات پوستی و بوی بد عرق زیر بغل می‌شود. کمبود ویتامین C نیز منجر به تعریق و بوی بد زیر بغل می‌شود که با مصرف مرکبات و سبزیجات می‌توان آنرا جبران کرد. اگر ویتامین D در بدن کم شود موجب خستگی و عرق کردن در ناحیه سر می‌شود که با مصرف ماهی و محصولات لبنی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید این کمبود جبران می‌شود. همچنین، کمبود منیزیم که با افزایش استرس و بوی بد عرق  همراه است را می‌توان با مصرف مکمل‌ها جبران کرد.

اضافه وزن و چاقی
اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی

زمانی‌که سخن از تعریق و بوی بد عرق زیر بغل می‌آید افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند. این افراد هنگام فعالیت و حتی راه رفتن به دلیل داشتن چربی اضافی در بدن خود و متابولیسم بالاتر بیشتر عرق می‌کنند، زیرا این چربی‌ها مانند یک عایق داخلی عمل کرده و خنک شدن بدن را سخت‌تر می‌کند.

استرس و اضطراب

یکی دیگر از عواملی  که باعث بوی بد عرق زیر بغل می‌شود، استرس و اضطراب است. محققان در سال 2016 به این نتیجه رسیدند که استرس و هایپرهیدروزیس به همدیگر مرتبط هستند و کسانی که به این اختلال دچار شده‌اند به طور غیر قابل کنترلی عرق می‌کنند. این افراد دچار استرس مزمن یا اضطراب هستند که در موقعیت‌های استرس‌زا و در زمان استراحت نیز بدن آنها عرق می‌کند.

نوع تغذیه
نوع تغذیه

نوع تغذیه

استفاده ازغذاهایی که دارای گوگرد فراوانی مثل سیر، پیاز و بعضی از سبزیجات هستند، می‌تواند بوی بد عرق زیر بغل را بیشتر کند. بعضی از غذاها مانند بامیه، کلم، مارچوبه و کلم بروکلی بعد از مصرف گاز بیشتری در بدن تولید می‌کنند که بوی بدی دارد. با داشتن رژیم‌های غذایی سالم مانند مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌توانید بوی بد بدن خود را از بین ببرید. در مقابل مصرف بیش از حد گوشت‌ها و کربوهیدرات‌ها سبب به وجود آمدن بوی بد بدن، مخصوصا بوی بد زیر بغل می‌شود.

بعضی بیماری ها

همانطور که گفتیم بوی بد زیر بغل و بدن دلایل متفاوتی دارد که یکی از این دلایل داشتن بیماری خاصی است که در زیر برخی از این بیماری‌ها را نام می‌بریم.

بیماری کلیویگاهی اوقات، بوی بدن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری کلیوی باشد که به معنای آسیب دیدن کلیه‌ها و ناتوانی کلیه‌ها در پالایش خون به روش درست است.
دیابت

 

زمانی فرد دچار دیابت می‌شود که بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند که موجب افزایش قندخون شده و باعث می‌شود که کتون‌ها در بدن انباشته شوند و نفس بوی بدی شبیه میوه می‌دهد.
سرطانکسانی‌که مبتلا به سرطان پیشرفته هستند بدنشان عفونت می‌کند و بوی نامطبوعی دارد که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند از شدت بوی بد بدن رهایی یابند.
پرکاری تیروئیددر برخی مواقع علت بوی بد زیر بغل مربوط به تیروئید پرکار است. پرکاری تیروئید موجب افزایش تولید عرق در بدن می‌شود و بدن را بدبو می‌کند.

 

یائسگی

تغییرات هورمونی باعث تغییر بوی بدن و بوی بد عرق زیر بغل می‌شوند. در زمان یائسگی به دلیل عرق شبانه و گرگرفتن بدن بوی بد زیر بغل زیاد می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده هنگام تخمک گذاری و بارداری، بوی بد عرق زیر بغل زیاد می‌شود. این تغییرات هورمونی موجب فعالیت بیشتر غدد عرقی شده که باعث قوی‌تر شدن بوی بد زیر بغل می‌شود.

راهکارهای از بین بردن بوی بد زیر بغل

اکنون که علت‌های بوی بد عرق زیر بغل را فهمیدیم حال باید به دنبال راه‌های رفع بوی بد زیر بغل باشیم تا از شر باکتری‌های زیر بغل خلاص شویم. این راهها عبارتنداز:

  • تراشیدن یا کوتاه کردن موهای زیر بغل
  • دوش گرفتن مداوم
  • استفاده از دئودورانت
  • تعویض منظم لباس‌ها
  • شستشوی منظم با صابون‌های ضدباکتریایی
  • استفاده از پد ضدعرق
  • بوتاکس زیر بغل

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله خواندیم بوی بد بدن و زیر بغل دلایل متفاوتی دارد. یکی از مهم‌ترین این دلایل، کمبود ویتامین‌هایی نظیر B12 و ویتامین D است که موجب به وجود آمدن مشکلاتی در متابولیسم بدن و غدد عرق در بدن می‌شود. اما در اکثر مواقع، بدبو شدن بدن دلیل ساده‌ای دارد و مربوط به بیماری یا مشکل خاصی نیست. در این مواقع می‌توانید با رعایت بهداشت و استفاده از اسپری یا مام رول‌های ضد عرق از بدبو شدن زیر بغل جلوگیری کنید. اگر دچار اضافه وزن یا مشکلاتی نظیر دیابت، یائسگی، استرس و… هستید، بوی بد زیر بغل باعث نداشتن اعتماد به نفس و پرهیز از رفتن به اجتماع می‌شود. برای رفع بوی بد زیر بغل شستشوی منظم با صابون‌های ضدباکتریایی، استفاده از دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها و پوشیدن لباس‌های نخی و مناسب توصیه می‌شود. همچنین، داشتن تغذیه سالم و کاهش استفاده از غذاهای پرادویه و پرچرب می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x