خانه » طرز تهیه غذای خنک برای تابستان
طرز تهیه غذای خنک برای تابستان-min
طرز تهیه غذای خنک برای تابستان-min
غذا و نوشیدنی

طرز تهیه غذای خنک برای تابستان

Sending
User Review
0 (0 votes)

ازآنجایی‌که تابستان هوا گرم است، معمولاً یک غذای سرد و خنک می‌چسبد تا اثر گرمای تابستان را از بین ببرد. از طرفی هوای گرم تابستان، آب بدن را کم می‌کند؛ بنابراین آب ازدست‌رفته بدن باید از طریق تغذیه صحیح جبران شود تا از گرمازدگی جلوگیری شود. اگر دنبال رسپی مناسب غذاهای تابستانی می‌گردید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه غذای خنک برای تابستان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید هر روز یکی از غذاها درست کنید و کنار عزیزانتان لذت ببرید.

سالاد مرغ

سالاد مرغ

سالاد مرغ یک غذای خنک و ساده است که خیلی سریع آماده می‌شود. این سالاد حاوی مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر و ویتامین است؛ بنابراین برای کودکان هم یک غذای کامل محسوب می‌شود. برای تهیه این سالاد می‌توانید از انواع سبزی‌ها مثل کرفس، کاهو، فلفل قرمز، فلفل‌سبز و پیازچه استفاده کنید.

مواد لازم سالاد مرغ

  • سینه مرغ متوسط: 1 عدد
  • کاهو: 1 عدد متوسط
  • ماست: 3 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی:1 عدد متوسط
  • فلفل قرمز: 1 عدد متوسط خرد شده
  • پیاز قرمز: 1 عدد کوچک
  • کلم قرمز: 1 عدد متوسط

طرز تهیه سالاد مرغ

برای تهیه سالاد مرغ ابتدا سینه مرغ را به‌صورت تکه‌های مربعی ریز کنید و با کمی روغن‌زیتون تفت دهید. دما را طوری تنظیم کنید که مرغ به‌خوبی پخته شود. سپس کاهو و سایر مواد را در یک ظرف بریزید و مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. فلفل، آویشن، نمک، فلفل و پودر سیر هم به‌عنوان چاشنی روی سالاد بریزید تا سالادتان خوش‌طعم شود.

آبدوغ خیار

آبدوغ‌خیار یک غذای سنتی و خوشمزه است که بسته به سلیقه هر چیزی را می‌توانید به آن اضافه کنید. آبدوغ‌خیار حاوی مواد پرانرژی است که انرژِی روزتان را تأمین می‌کند. مواد اصلی این غذا حاوی ماست‌وخیار است اما می‌توانید براساس سلیقه گردو، کشمش و یخ را به آن اضافه کنید. میزان مواد لازم این غذا بسته به تعداد متفاوت است.

طرز تهیه آبدوغ خیار

ابتدا ماست چکیده را کاملاً هم بزنید تا صاف و یکدست شود برای راحتی می‌توانید از همزن هم استفاده کنید. در مرحله بعدی کمی ماست خامه‌ای به آن اضافه کنید و بعد خیارها را خرد کنید و داخل ظرف بریزید در نهایت با ریختن گردو و کشمش، آبدوغ‌خیار را مزه‌دار کنید. نوش جان

بابا غنوش
بابا غنوش

بابا غنوش

باباغنوش از غذاهای خوشمزه و ساده لبنانی است که به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. شکل ظاهری این غذا شباهت زیادی به میرزاقاسمی دارد؛ اما طعم متفاوتی دارد. مواد پایه غالب باباغنوش، بادمجان کبابی و ارده است. برای تهیه باباغنوش به‌صورت زیر عمل کنید.

مواد باباغنوش

بادمجان: 4 عدد متوسط

ارده: 3 قاشق غذاخوری

ریحان خرد شده: 4/1 فنجان

سیر: 3 حبه رنده شده

آب لیمو تازه:  2 قاشق غذاخوری

طرزتهیه باباغنوش

ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید و بعد از خشک‌شدن، بادمجان‌ها را کبابی کنید. در این مرحله بادمجان‌ها باید به‌خوبی پخته شوند، پس برای پختن کامل آن‌ها، شعله گاز را کم کنید. بعد از کبابی شدن بادمجان‌ها، پوست آن را جدا کنید، سپس در یک کاسه بریزید و با چنگالی آن‌ها را له کنید. در مرحله بعدی ارده، سیر، ریحان خرد شده، آب‌لیمو، نمک و روغن‌زیتون را به آن اضافه و مخلوط کنید. بسته به سلیقه می‌توانید پاپریکا هم به آن اضافه کنید.

 

سالاد نخود

سالاد نخود یک غذای مغذی و خنک تابستانی و سرشار از پروتئین است. مواد اصلی این سالاد حاوی نخود، گوجه، پیاز و جعفری است. این غذا یک غذای کامل است که ویتامین موردنیاز بدن را تأمین کنید. در ادامه به‌دلخواه می‌توانید مواد مغذی دیگری هم به آن اضافه کنید.

مواد سالاد نخود

نخود پخته شده: 1 پیمانه

پیاز قرمز: 1 عدد

ذرت پخته شده: نصف پیمانه

جعفری: نصف پیمانه

گوجه فرنگی: 3 عدد

تهیه سالاد نخود

برای تهیه سالاد نخود ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید سپس آن را بپزید. بعد سبزیجات، خیار و گوجه را داخل ظرفی خرد کنید در یک کاسه نخود پخته شده را ریخته و صبر کنید تا سرد شود بعد سبزیجات را به آن اضافه کنید. در مرحله آخر ذرت پخته شده را داخل سالاد بریزید برای اینکه سالاد مزه‌دار شود می‌توانید مقداری آب‌لیمو، سرکه سفید، روغن‌زیتون، نمک و فلفل، پودر سیر، آویشن و پودر زیره هم ترکیب کنید.

حمص

حمص یکی از غذاهای خنک تابستانی است که من همیشه درست می‌کنم و بسیار خوشمزه است و از غذاهای محبوب لبنانی محسوب می‌شود. من این غذا را در یکی از روزهای گرم تابستانی درست کردم و چون با اجاق‌گاز سروکار نداشتم هم حین آشپزی حس خنکی داشتم هم اینکه غذا گرم نبود.

موادلازم تهیه حمص

نخود: 1 یا 2/1 پیمانه

ارده: 3 قاشق غذاخوری

آب نخود: 2 قاشق غذاخوری

لیموترش: 1 غدد

سیر: 2 حبه

 

طرز تهیه حمص

برای تهیه حمص ابتدا نخود را از شب قبل خیس کرده و چند بار آب نخود را عوض کنید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت، نخود را بپزید. ابتدا نخود را در ظرفی بریزید و نمک، فلفل سیاه همراه با ۲ لیوان آب به آن اضافه کرده و بعد روی شعله گاز قرار دهید تا نخودها کاملاً پخته شوند. سپس پوست نخود را جدا کرده داخل مخلوط‌کن بریزید. در نهایت ارده، سیر، آب لیموترش، نمک، فلفل و پاپریکا را به نخود اضافه کنید و داخل مخلوط‌کن با هم میکس کنید. بعد از میکس‌کردن، آب نخود را اضافه کرده تا پوره شود. نکته مهم در درست‌کردن حمص، میزان غلظت آن است. باید طوری مواد را ترکیب کنید که مواد آن زیاد شل نباشند. در آخر روغن‌زیتون را به حمص اضافه کنید.

سالاد تبوله
سالاد تبوله

سالاد تبوله

سالاد تبوله یک غذای لبنانی سبک، خنک و خوشمزه است که در عین سبک بودن حاوی مواد مغذی نیز هست. مواد اصلی سالاد تبوله گوجه‌فرنگی، خیار، گندم بلغور، آبلیمو است.

مواد لازم تبوله

گندم بلغور:  1 پیمانه

گوجه فرنگی: 2 عدد

پیازچه یا پیاز: 2 عدد

خیارشور: 1 عدد

نعناع سبز تازه خرد شده: به میزان لازم

روغن زیتون: 4/1 پیمانه

لیموترش: 1 عدد

 

طرز تهیه سالاد تبوله

برای تهیه سالاد تبوله ابتدا بلغور گندم را در یک کاسه‌ای بریزید و مقداری آب را به آن اضافه کنید طوری که روی بلغور را بپوشاند. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا بلغور آب را جذب کند سپس گوجه‌فرنگی، خیارشور و پیازچه را خرد کنید و سبزیجات خردشده را داخل کاسه‌ای بریزید. سپس آب اضافی بلغور را بگیرید و به کاسه سبزیجات اضافه کنید. در نهایت با اضافه‌کردن آب‌لیمو، روغن‌زیتون، نمک و فلفل، سالاد را طعم‌دار کنید.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x