خانه » چرا سگ ها نباید شیرینی بخورند
چرا سگ ها نباید شیرینی بخورند
چرا سگ ها نباید شیرینی بخورند
حیوانات

چرا سگ ها نباید شیرینی بخورند

Sending
User Review
0 (0 votes)

ایستادگی در مقابل چشمان زیبا و درشت سگ‌ها که همیشه منتظر غذای خوشمزه هستند کار دشواری است؛ سگ‌ها موجودات حساسی هستند که سیستم گوارشی متفاوتی نسبت به انسان‌ها دارند. آنها مانند ما دندان دارند و عاشق طعم شیرینی هستند؛ اگر چه سگ‌ها برای خوردن یک تکه شیرینی بسیار مشتاق هستند ولی باید بدانیم که آیا خوردن شیرینی برای سگ مضر است یا مفید؟ شاید وقتی که سگتان با نگاهی مملو از التماس برای خوردن شیرینی به شما خیره شده است، وسوسه شوید تا یک تکه شیرینی به او بدهید. ولی باید بدانید که شیرینی جز غذاهای مفید برای سگ هست یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

اگه سگ شیرینی بخورد چیکارکنیم؟
اگه سگ شیرینی بخورد چیکارکنیم؟

اگه سگ شیرینی بخورد چیکارکنیم؟

به خوراکی‌های شیرینی که قند مصنوعی در آنها به کار رفته است، زایلیتول می‌گویند. از زایلیتول در آدامس‌های بدون قند و خمیردندان استفاده می‌شود که برای انسان‌ها بی ضرر است، ولی برای سگ‌ها بسیار خطرناک می‌باشد. با مصرف زایلیتول، سگ‌ها در کمتر از 30 دقیقه تا یک ساعت مسموم می‌شوند و در بدن آنها انسولین ترشح شده که منجر به افت قند خون می‌گردد. در این حالت باید سگ را به دامپزشکی برد تا قند خون او تثبیت شود و از نارسایی کبدی جلوگیری شود. متاسفانه برای درمان مسمومیت با زایلیتول، هیچ پادزهری وجود ندارد و فقط با مراقبت و درمان مناسب می‌توان از مشکلات و عواقب آن جلوگیری کرد.

علت مضر بودن شیرینی برای سگ ها

امروزه اکثر مردم می‌دانند که مصرف شیرینی جات برای سگ‌ها مضر است؛ اما دلیلش را نمی‌دانند. مصرف شیرینی و شکر برای سگ‌ها، کالری بی ارزش محسوب می‌شود و با استفاده از آن، کربوهیدرات به انرژی تبدیل شده که مشکلاتی را به همراه دارد. این مشکلات عبارتند از:

چاقی  در سگ ‌ها

سگ‌هایی که از وزن نرمال خود  10% بیشتر وزن دارند، دچار اضافه وزن هستند که این میزان اگر به 20% برسد سگ دچار چاقی شده است که مشکلاتی نظیر دیابت، اضافه وزن و آرتروز را به همراه دارد. توجه به وزن و رژیم غذایی مناسب می‌تواند از بروز این مشکلات پیشگیری کرده و سلامت و شادابی سگ را حفظ کرد.

آسیب دیدن دندان ها با مصرف شکر

مصرف بیش از حد شکر برای سلامت دندان‌ها در سگ‌ها همانند انسان‌ها مضر است. استفاده از خوراکی‌های شیرین، همانند شیرینی و کلوچه، علاوه بر افزایش وزن، باعث پوسیدگی و خراب شدن دندان در سگ‎ها می‌شود. باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند از شکر تغذیه کرده و باعث تولید اسید شده که به مرور زمان مینای دندان را تخریب و در آن حفره‌هایی پدیدار می‌شود. بنابراین برای محافظت از دندان و دهان سگ، بهتر است از خوراکی‌های بی شکر و کم شکر استفاده شود.

دیابت
دیابت

بیماری دیابت

مصرف بیش از حد قند و افزایش وزن، منجر به دیابت در سگ‌ها می‌شود. بدن سگ‌هایی که دیابت دارند نمی‌تواند قند را تجزیه کنند؛ زیرا لوزالمعده آنها توانایی تولید انسولین را ندارد و یا بسیار کم تولید می‌کند، که باعث افزایش قندخون شده و سلامتی سگ‌ها را به خطر می‌اندازد. برای جلوگیری از دیابت در سگ‌ها، باید از مصرف زیاد قند و شیرینی برای سگ، پرهیز نمود.

خطرات قند و شکر برای سلامتی سگ‌ها

بدن سگ‌ها نمی‌تواند به خوبی قندهای تصفیه شده موجود در غذاهای انسان را مدیریت کند و مشکلاتی را برای سگ ایجاد می کند. هرچند با مصرف مقدار کمی شکر، بدن سگ انرژی دریافت می‌کند ولی این انرژی جز مواد ضروری برای بدنش نیست. استفاده از سیب و زغال‌اخته، گزینه‌های سالم تری نسبت به مصرف شیرینی برای سگ هستند؛ زیرا حاوی فیبر، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و برای سگ‌ها مشکلاتی را به همراه ندارد.

چه زمانی سگ ها می توانند شیرینی ها را با خیال راحت بخورند؟

دادن خوراکی به سگ، راهی فوق‌العاده برای تقویت ارتباط و خوشحال کردن اوست. خوردن شیرینی‌های معمولی برای سگ‌ها مضر است، اما با رعایت اصول ایمنی، می‌توانید گاهی اوقات از شیرینی‌های مخصوص سگ استفاده کنید. میوه‌هایی مثل هندوانه گزینه‌های سالم و خوشمزه‌ای به جای شیرینی هستند. همچنین می‌توانید کیک‌های مخصوص بدون قند برای سگ خود تهیه کنید یا از فروشگاه‌های حیوانات خانگی خوراکی‌های سالم و مفیدی تهیه کنید. به یاد داشته باشید که اعتدال در همه چیز مهم است تا از مشکلاتی مانند چاقی و سایر بیماری‌ها جلوگیری کنید.

غذاهای مفید برای سگ
غذاهای مفید برای سگ

غذاهای مفید برای سگ

شناخت غذاهای مفید برای سگ، به سالم ماندنش کمک می‌کند؛ نمونه‌ای از این غذاها به شرح زیر می‌باشد.

  • ماهی پخته بدون چاشنی : ماهی سرشار از اسیدچرب امگا3 و پروتئین است که برای سگ مفید می‌باشد.
  • موز: غنی از پتاسیم و فیبر بوده ولی به دلیل داشتن قند بالا در حد اعتدال داده شود.
  • بوقلمون، مرغ و گوشت گاو پخته بدون چاشنی: دارای مقادیر زیادی از پروتئین هستندولی باید بدون استخوان به سگ داده شود.
  • سیب خرد شده : سیب حاوی ویتامین C و A و فیبر بوده و مانند موز باید در حد اعتدال مصرف شود.
  • هویج پخته : هویج سرشار از فیبر و ویتامین A، است اما بایدقبل از مصرف به خوبی پخته شود.
  • کدو حلوایی پخته : کدو حلوایی فیبر و بتاکارون دارد که به هضم غذای سگ کمک می‌کند.

غذاهای مضر برای سگ

برخی غذاها که برای انسان بی‌خطر هستند، می‌توانند برای سگ‌ها بسیار مضر و حتی کشنده باشند. در ادامه به مهم‌ترین غذاهای مضر برای سگ‌ها اشاره می‌کنیم.

زایلیتول

 

در آدامس، آب‌نبات و برخی مواد غذایی رژیمی زایلیتول وجود دارد، که باعث افت قند خون و نارسایی کبد در سگ‌ها می‌شود.
کافئین

 

مصرف قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند، می‌تواند برای سگ‌ها کشنده باشد. کافئین در شکلات، کاکائو و برخی داروها نیز وجود دارد و باید از دسترس سگ‌ها دور نگه داشته شود.
لبنیات

 

مصرف شیر و سایر لبنیات می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال و حساسیت‌های پوستی در سگ‌ها شود.
الکل

 

الکل، به سرعت بر کبد و مغز سگ اثر می‌گذارد و حتی مقدار کمی الکل می‌تواند باعث استفراغ، مشکلات تنفسی و در نهایت کما یا مرگ شود.
شکلات

 

شکلات حاوی تئوبرومین است که برای سگ‌ها سمی است. مصرف شکلات باعث استفراغ، اسهال، مشکلات قلبی و حتی مرگ شود.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله خواندیم، خوردن شیرینی برای سگ‌، می‌تواند مشکلات جدی مانند مسمومیت، چاقی و دیابت را به همراه داشته باشد. سگ‌ها باید همواره رژیم غذایی مختص به خود را داشته باشند. برای سالم ماندن سگ، بهتر است از تنقلات مفید و مخصوص حیوانات استفاده شود و شیرینی‌ها را از دسترسشان دور نگه دارید. در صورتی‌که سگ شما به‌طور تصادفی شیرینی خورد، ابتدا بسته‌بندی خوراکی را بررسی کنید و اگر موادی مانند زایلیتول، در ترکیبات شیرینی وجود داشت، همچنین علائم غیرعادی در سگ مشاهده کردید، سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید و سگ را درمان کنید.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x